Schema by Will Freudenheim

Schema by Will Freudenheim

December 7 - 30, 2023
Opening December 6, 2023, 6 - 9 pm,
Dachauer Str. 110c, 80636 Munich and online

In the intricate landscape of Schema, participants find themselves drawn into a symbiotic relationship with a mesmerizing forest creature, a sublime embodiment of unceasing transformation. This composite entity's existence is defined by a dance of adaptation, an ongoing evolution driven by its engagement with the myriad elements of its sylvan world—objects, animals, and substances that together weave a rich tapestry of life. 
Viewers interact with Schema through the portal of Twitch's chat interface, manipulating the creature’s emotional and behavioral spectra. The modulation of arousal and shifts from introspective to extroverted orientations incite a kaleidoscope of behavioral patterns. Guided by the spectral hands of real-time audience interaction, the creature reciprocally dances through its world.
Navigating between degrees of arousal and a range from inward to outward focus, Schema melds various emotional states: content, anxious, aggressive, and curious, subtly influencing its diverse behaviors in exploration, refuge, and confrontation within its digital realm. By day, the creature collects glowing "pearls"; by night, these become offerings, generating algorithmic melodies, a direct interplay between user interaction and automated creation.
"Schema: Transmutations" is a series of physical manifestations of Schema, brought to life using an Axidraw pen plotter—a computer-guided drawing machine. Each one-of-a-kind illustration mirrors the constant evolution of the creature from the interactive digital world, as the Axidraw's pens sketch the creature, its landscape, and the pearls that it collects. Through this process, the essence of digital 3D illustrations is captured in a form that is both hand-crafted and digitally conceived.

Biography: Will Freudenheim (*1996) is an artist, game designer, and scientist based in New York.
Education: S.M. Comparative Media Studies, Massachusetts Institute of Technology (MIT), 2021 (USA), B.A. Science in Society, Wesleyan University, 2018 (USA).
His artistic practice includes working with real-time 3D engines for virtual exhibitions and live performances, as well as developing game-based systems that make the process of collective knowledge construction experiential.
Freudenheim's exploration of game engines as an artistic medium includes the development of games for the MIT Education Arcade (USA) and concepts for knowledge exchange with cultural institutions such as the Serpentine Galleries and Trust (Hivemind, 2022). The use of game engines also serves to create interactive visuals for musical and artistic performances in New York and Berlin.
In 2023, Will Freudenheim participated in the "Antikythera" program (Los Angeles, Mexico, Seoul), which conducts research in the field of speculative philosophy and design.

Schema von Will Freudenheim
7. - 30. Dezember, 2023
Eröffnung 6. Dezember, 2023, 18 - 21 Uhr,
Dachauer Str. 110c, 80636 

In der bunten Landschaft von „Schema“ finden sich die Spieler*innen in einer symbiotischen Beziehung zu einer faszinierenden Waldbewohner-Kreatur wieder, die eine Verkörperung fortlaufender Transformation darstellt. Die Existenz dieser Kreatur wird durch eine tanzähnliche Bewegung definiert. Eine ständige Entwicklung, angetrieben durch die Interaktion mit den zahlreichen Elementen seiner sylvanischen Welt, Objekten, Tieren und Substanzen, die zusammen ein opulentes Geflecht des Lebens weben.

Die Zuschauer*innen interagieren mit “Schema” über das Chat-Portal von Twitch, hier können sie die Emotions- und Verhaltensspektren der Kreatur beeinflussen. Durch die Steuerung der Emotionen und den Austausch von introspektiven und extrovertierten Verhaltensweisen wird ein umfangreiches Spektrum an Verhaltensmustern erzeugt. Die Kreatur wird durch die Echtzeit-Interaktion des Publikums geleitet und bewegt sich wechselseitig durch ihre Welt.

Zwischen verschiedenen Erregungsgraden und einer Skala von innerer zu äußerer Ausrichtung bewegend, verschmilzt „Schema“ verschiedene emotionale Zustände: Zufriedenheit, Angst, Aggressivität und Neugierde. Es beeinflusst subtil sein vielfältiges Verhalten in Erkundung, Zuflucht und Konfrontation innerhalb seiner digitalen Sphäre. Tagsüber sammelt die Kreatur leuchtende "Perlen"; nachts werden diese zu Gaben, die algorithmische Melodien erzeugen – ein direktes Wechselspiel zwischen Benutzerinteraktion und automatischer Kreation.

"Schema: Transmutationen" ist eine Serie physischer Manifestationen von Schema, die mit der computergesteuerten Zeichenmaschine Axidraw-Penplotter gefertigt wurden. Jede einzelne Zeichnung spiegelt die ständige Weiterentwicklung der Kreatur aus der interaktiven digitalen Welt wider. Die Stifte der Axidraw Zeichenmaschine skizzieren die Kreatur, ihre Landschaft und die Perlen, die gesammelt werden. Durch diesen Prozess wird die Essenz digitaler 3D-Illustrationen in einer Form eingefangen, die sowohl handgefertigt als auch digital konzipiert ist.


Biographie: Will Freudenheim (*1996) ist ein in New York ansässiger Künstler, Game Designer und Wissenschaftler.
Ausbildung: S.M. Comparative Media Studies, Massachusett s Institute of Technology (MIT), 2021 (USA).
B.A. Science in Society, Wesleyan University, 2018 (USA)

Zu seiner künstlerischen Praxis gehört die Arbeit mit Echtzeit-3D-Engines für virtuelle Ausstellungen und Live-Performances, sowie die Entwicklung spielbasierter Systeme die interaktiv, den Prozess kollektiver Wissenskonstruktion erfahrbar machen.
Freudenheims Untersuchungen von Game-Engines als künstlerisches Medium umfasst die Entwicklung von Spielen für das Institut für Bildungsforschung am MIT (USA) und von Konzepten des Wissensaustauschs mit und von Kultureinrichtungen, wie den Serpentine Galleries und Trust (Hivemind, 2022). Auch dient die Verwendung von Game-Engines der Erstellung interaktiver Visuals für musikalische und künstlerische Performances in New York und Berlin.
Will Freudenheim hat 2023 an dem Programm „Antikythera“ (Los Angeles, Mexiko, Seoul) teilgenommen, welches im Bereich der spekulativen Philosophie und Design forscht.